Mozart ja Salieri. Teatridirektor

Esietendus 12.november 2016 Vanemuise väikeses majas.

Muusikajuht ja dirigent: Taavi Kull 
Dirigent: Endel Nõgene
Lavastaja: Jaan Willem Sibul
Kunstnik: Mare Tommingas 
Valguskujundaja: Maris Savik
"Mozart ja Salieri"
Osades Mozart – Rasmus Kull või German Cholami, Salieri – Simo Breede või Tamar Nugis. 

"Teatridirektor"
Osades Tiit Lilleorg, Heino Seljamaa, Rasmus Kull, Märt Jakobson, Karmen Puis, Helena Merzin-Tamm, Inga Lunge, Reigo Tamm, Pirjo Jonas või Kadri-Liis Kukk, Sigrid Mutso või Maria Listra, Aivar Kallaste jt.


Tänavu möödus 260. aastat helilooja Wolfgang Amadeus Mozarti sünnist. Selleks puhuks tõi Vanemuine lavale kaks lühiooperit - N. Rimski-Korsakovi "Mozart ja Salieri" ning Mozarti "Teatridirektor".


Lühiooper "Mozart ja Salieri" on Aleksander Puškini tragöödia põhjal valminud Korsakovi lühiooper. Lugu põhineb kuulujuttudel, mis levisid pärast Antonia Salieri surma justkui oleks Salieri tunnistanud Mozarti mürgitamist.

Mozart ja Salieri oli äärmiselt sügavamõtteline ja kaunis. Mind võlus antud loo puhul selle lihtsus.  

Lugu ise oli igati mõistetav ning head vokaalsed sooritused ja näitlejameisterlikkus tekitasid suursuguse tunde - justkui viibiks teatrisaali asemel kusagil õukonnas. Sellele aitasid kaasa nii ajastutruud kostüümid kui ka lavakujundus. 

Mulle meeldis väga stseen, kus Mozart mängis Salierile oma loomingut ette. Selles stseenis oli kõik paigas näitlejate emotsioonidest kuni valgustuseni välja. 

Tamar Nugise (Salieri) puhul tuli hästi välja kadedus Mozarti suhtes. Just selline kadedus, mis viis mürgitamiseni. Samuti tahaksin väga kiita noormeest, kes mängis Mozarti õpipoissi/teenrit. Kõik tema stseenid olid äärmiselt veenvad ning ta suutis alati luua oma kohaloluga mängulisust, mida jäi võib-olla selles üpris staatilises lavastuses väheseks. 

Teatridirektor on Mozarti koomiline lühiooper, mis valmis 1786. aastal. Lugu räägib sellest, kuidas teatris hakatakse moodustama truppi. Loomulikult soovivad kõik näitlejad ja solistid vaid suurimat palka ja peaosasid. 

Minu jaoks oli Teatridirektor üllatavalt pigem draamalavastus, kui ooper. Nimelt on ka sõnateatri näitlejatel solistidega võrdsed rollid ja vaat et suuremadki. 

Teatridirektoris olid kõigil võrdlemisi koomilised rollid ning oli hea näha, et iga näitleja on oma karakterile lähenenud huvitava nurga alt. Minu silme läbi olid kõik rollid, mis lavalt läbi käisid, täiesti omanäolised.

Muusikalised etteasted olid professionaalsed ja jätsid väga hea mulje. Eriti jäi mulle kõrva Kadri-Liis Kukk. Seda seetõttu, et ma ei olnud varem teda kuulnud ning olin tema vokaalsest võimekusest vaimustuses. 

Erinevalt Mozartist ja Salierist oli Teatridirektor tunduvalt liikuvam ja ka valjem. Kui Mozart ja Salieri oli pigem selline vaikne ja sügavamõtteline, siis Teatridirektor oli humoorikas ja energiline.
Oli äärmiselt huvitav näha laval koos ooperisoliste ja draamanäitlejaid. Siinkohal pean mainima, et minule isiklikult tundus, et lavaline koostöö näis olevat hea. 

Minu meelest oli hea otsus, et kui kokku panna kaks lühiooperit, siis üks neist oli tragöödia ja teine komöödia. 

Fotod on pärit vanemuise kodulehelt. 

Rohkem infot lavastuse kohta leiab Vanemuise teatri kodulehelt SIIT.




Kommentaarid